Seuran historia

Rockettes toukokuussa 1985 Helsingin Pallokentällä ensimmäisissä cheerleadingin SM-kilpailuissa.

Dream Team Cheerleaders DTC ry on perustettu Tampereelle vuonna 1998, mutta seuran historia juontaa vielä kauemmas, aina 80-luvulle asti.

Ensimmäiset cheerleaderit tulivat Suomeen 70-80-lukujen vaihteessa, ja vuonna 1984 Tampereen Amerikkalaiseen Jalkapalloseuraan Rocksiin perustettiin oma cheerleadingjoukkue. Tanssiryhmä Rockettesin ensimmäisiä harjoituksia Johanneksen koululla vetivät Anne Achté ja Pirjo Mäenpää.

Rockettes aloitti heti menestyksekkäästi myös kilpailemisen ja mm. jakoi ensimmäisissä cheerleadingin SM-kilpailuissa toukokuussa 1985 mestaruuden Turun Trojansin kanssa.

Rockettes vieraili myös jenkkifutiksen EM-kilpailuissa Suomen maajoukkuecheerleadereina Italian Milanossa samana vuonna. Maajoukkueessa oltiin mukana myös koti-EM-kisoissa vuosina 1987 ja 1991 sekä Saksan Stuttgartissa 1989.

Ilvestytöt 1991

Cheerleadingjoukkueita alkoi syntyä Suomeen lukuisia lisää, pääasiassa amerikkalaisen jalkapallon seuroihin mutta myös muihin lajeihin. Vuonna 1986 Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liittoon perustettiin oma cheerleaderjaosto, jonka ensimmäisenä vetäjänä aloitti Anne Achté.

Vierailun jääkiekkoon Rockettes teki kaudella 90-91, jolloin seura IlvesTyttöjen nimellä toimi jääkiekkojoukkue Ilveksen cheerleadereina Hakametsässä.

Rocksin toiminnan hiivuttua cheerleaderit jatkoivat jenkkifutisseura Patriotsin cheerleadereinä. Sillä välin myös Ilveksen jääkiekkojoukkue oli laittanut pystyyn oman cheerleadingjoukkueen, joka esiintyi liigapeleissä.

Cheerleading omana lajinaan oli voimakkaasti laajentumassa 90-luvulla. Seurat aloittivat junioritoiminnan ja ensimmäiset juniorien SM-kilpailut pidettiin 1992. Ensimmäiset miehet käväisivät mukana Helsingin Roostersien cheerleadereinä vuonna 1994.

Cheerleading oli levinnyt myös muualle Eurooppaan ja suomalaisetkin alkoivat kansainvälistyä. Ensimmäiset cheerleadingin EM-kilpailut pidettiin Stuttgartissa vuonna 1995 ja samana vuonna cheerleaderit katsoivat, että oli aika erota amerikkaisen jalkapallon piiristä. Roostersin Tuija Karangon aloitteesta päätettiin perustaa Suomen Cheerleaderit ry (myöhemmin Suomen Cheerleadingliitto). Perustamisasiakirjan allekirjoittivat Tuija Karanko, Turun Trojansin Anne Tuuli sekä Anne Achté.

STT:n uutinen Helsingin Sanomissa 5.5.98 Dream Teamin perustamisesta

Tampereellakin oli syytä vahvistaa cheerleadingjoukkoja. Ilveksen cheerleadereiden puuhaihmiset Inari Holttinen ja Pinja Viheriälehto sekä Patriotsin Anne Achté ja Merja Pajunen päättivät yhdistää voimansa ja perustaa yhden cheerleadingin suurseuran Tampereelle. Perustava kokous pidettiin vuonna 1998, ja yhdistysrekisteriin seura kirjattiin 17.3.1999. Perustaminen läpäisi jopa STT:n uutiskynnyksen.

Kesän EM-kilpailujen vuoksi cheerleadingin SM-kilpailujen aikataulu haluttiin muuttaa alkuvuoteen, ja siirtymävuotena tammikuussa 1999 Dream Team järjesti epäviralliset SM-kilpailut Tampereella. Kisoissa oli ensimmäistä kertaa mukana tanssisarja, jonka Dream Team voitti. Samana vuonna osallistuttiin ensimmäistä kertaa kansainvälisiin kisoihin, EM-kilpailuihin Berliinissä. Junioreiden cheer-joukkue ylsi heti hopeamitaleille ja naisten tanssijoukkue oli kuudes.

Siitä alkoi Dream Teamin mitaliputki myös kansainvälisesti, joka huipentui kisavuonna 2005. Tanssisarjan Suomen mestaruuksien jälkeen juniorit nappasivat myös tanssisarjan EM-kullan Moskovassa ja naisten tanssijoukkue MM-hopeaa Tokiossa Japanissa.

Siskojen ja kaverusten muodostamasta 80-luvun jenkkifutisseuran tanssijoukkueesta on näin kasvanut uudelle vuosituhannelle minejä ja junioreita kasvattava ja kansainvälistä huippumenestystä kahmiva monipuolinen harrastus- ja huippu-urheiluseura.